به گزارش گروه تأمين اخبار و اطلاعات علمي دانشگاه اديان و مذاهب، گروهي از علماي کشور ترکيه که در حال حاضر ميهمان موسسه آموزش‌‌هاي کوتاه‌مدت و فرصت‌هاي مطالعاتي جامعه المصطفي العالميه هستند، صبح روز سه‌شنبه 11 بهمن ماه از دانشگاه اديان و مذاهب بازديد نمودند و با دکتر انصاري‌پور، رئيس دانشکده شيعه‌شناسي دانشگاه به گفت‌وگو پرداختند.

در اين نشست، ابتدا دکتر انصاري‌پور مختصري از فعاليت‌ها و دستاوردهاي دانشگاه را براي ميهمانان شرح داد و سپس بيان داشت: هدف دانشگاه اديان و مذاهب ايجاد تفاهم ميان مذاهب اسلامي و معرفي اسلام به جهان به شکل آکادميک است. همچنين دعوت از پيروان و رهبران اديان ديگر به همکاري براي کاهش آلام و رنج‌هاي بشري از ديگر اهداف اين دانشگاه است.

وي با اشاره به نقش وحدت مسلمانان در برچيدن ظلم بيان داشت: ما مي‌توانيم مسمانان را متوجه اين موضوع نماييم که بايد با ايجاد وحدت در زدودن ظلم و مقابله با نظام‌هاي ديکتاتوري، که نقش خدمت‌گزاران و مزدوران را براي استعمارگران بازي مي‌کنند، گام بردارند.

دکتر انصاري‌پور ادامه داد: کشورهاي مسلمان، کشورهاي ثروتمندي هستند، درحالي‌که مردم اين کشورها بعضاً در فقر به سر مي‌برند. مسلمانان هميشه مورد ظلم استعمارگران واقع مي‌شوند، گويا مسلمانان حق ندارند در برابر ظلم و استکبار ايستادگي نمايند.

رئيس دانشکده شيعه‌شناسي دانشگاه اديان و مذاهب در پاسخ به سؤال يکي از حاضران که در مورد عقايد شيعه و سني که مانع وحدت مي‌شود، پرسيده بود تأکيد کرد: از نظر ما هيچ مسلماني کافر نيست و ما مخالف تکفير هستيم، اگر در جايي اين انديشه وجود داشت که مثلاً فلان دسته مسلمان، کافر هستند، اين تفکر بايد از بين برود؛ چون مخالف وحدت مسلمانان است.

وي افزود: ما معتقديم کساني که انديشه تکفيري دارند، بيشترين خدمت را به استعمارگران مي‌کنند. اعتقاد ما بر اين است که کسي که نماز مي‌خواند و شهادتين مي‌گويد، مسلمان است و از نظر جان و مال و ... محترم است و بايد حفظ شود.

دکتر انصاري‌پور همچنين در پاسخ به پرسشگر ديگري که از اعتقادات شيعيان پرسيده بود، عنوان داشت: ما در مکتب تشيع به سه امر معتقد هستيم، اول عقلاني بودن افعال است که در قرآن هم به آن اشاره شده است؛ براي نمونه در ايران سايت‌هايي وجود دارند که کاربران مي‌توانند سؤالات اعقتادي خود را در آْنها مطرح نمايند و پاسخ‌هايي با استدلال دريافت نمايند، همچنين در حوزه علميه قم دروس فلسفه، فلسفه دين و ... تدريس مي‌شوند، يعني درس‌هايي که با عقل سراغ دين مي‌آيند.

وي اعتقاد دوم در تشيع را معنويت دانست و تصريح کرد: در مذهب تشيع، دعاهاي بسياري از معصومان (ع)، همچون دعاي کميل، دعاي عرفه، صحيفه سجاديه و ...، وجود دارد؛ مجموعه‌اي غني که شيعيان را به اغناي معنوي و فکري مي‌رساند.

دکتر انصاري‌پور سومين اعتقاد شيعيان را مربوط به مقام عمل خواند و گفت: بخش سوم مربوط به مقام عمل است که بسيار مهم است. ما در مقام عمل قائل هستيم که مکتب اهل‌بيت (ع) به‌شدت با ظلم مخالف است و معتقديم هيچ کدام از امامان (ع) با هيچ يک از حکومت‌هاي ظالم همکاري نکرده‌اند و حتي به اصحاب خود نيز اجازه چنين همکاري‌اي را نداده‌اند؛ اين گرايش به عمل در قرآن هم آمده است.

وي در پايان تأکيد کرد: هر کدام از مذاهب اسلامي که با اين اعتقادات بيشتر نزديک باشد، ما به آن نزديکي بيشتري داريم و حتي در اديان ديگر نيز هر کدام به اين گرايشات نزديکي بيشتري داشته باشد، ما احساس نزديکي بيشتري به آن دين مي‌کنيم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

به آنها گفتم به نظر می‌رسد اطلاعات شما درباره شیعیان دقیق نیست و بر اساس برخی گزارش...
  چکیده میراث به جای مانده از دوران شکوفایی تصوف در اروپا آثار و نتایجی بزرگ و...
متن اصلي حديث به همراه ترجمه آن  و منبع آن :  قَالَ الرِّضَا [ عليه السلام ]:  يَا...
مقدمه مسئله وحدت و انسجام امت اسلامي، يک ارزش و ايده بنيادي و حياتي براي حفظ هويت و...
  فصلنامه طلوع، ش17، از صفحه 145 تا صفحه 174   چكيده به موضع ابوحنيفه درباره...